Hava Durumu
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
SON DAKİKA

#Cari Açık

Bursa ve Bursaspor'dan en güncel haberler - Cari Açık haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Cari Açık haber sayfasında canlı gelişmelere ulaşabilirsiniz.

Cari açık Nisan'da 5,7 milyar dolar oldu Haber

Cari açık Nisan'da 5,7 milyar dolar oldu

Merkez Bankası, Nisan 2026 dönemine ilişkin Ödemeler Dengesi İstatistikleri'ni açıkladı. Veriler, dış ticaret açığının cari denge üzerindeki baskısını sürdürmesine rağmen hizmet gelirleri ve sermaye girişlerinin finansman tarafında önemli katkı sağladığını ortaya koydu. Buna göre cari işlemler hesabı nisanda 5 milyar 695 milyon dolar açık verdi. Altın ve enerji hariç tutulduğunda ise cari işlemler hesabında 319 milyon dolarlık fazla kaydedildi. Ödemeler dengesi tanımlı dış ticaret açığı aynı dönemde 6 milyar 819 milyon dolar olarak gerçekleşirken, yıllıklandırılmış cari açık Eylül 2025'ten bu yana ilk kez gerileyerek yaklaşık 37 milyar dolara indi. Yıllıklandırılmış verilere göre hizmetler dengesi 62,8 milyar dolar fazla verirken, dış ticaret dengesi 74,8 milyar dolar açık verdi. Hizmetler kaleminde taşımacılıktan 1 milyar 685 milyon dolar, seyahat gelirlerinden ise 2 milyar 882 milyon dolar net gelir elde edildi. Cari açığın finansmanında portföy yatırımları öne çıktı. Nisan ayında portföy yatırımlarında 4 milyar 53 milyon dolarlık net giriş gerçekleşirken, doğrudan yatırımlardan kaynaklanan net giriş 447 milyon dolar oldu. Yurt dışı yatırımcılar hisse senedi ve yatırım fonu piyasalarında 4 milyar 267 milyon dolar, devlet iç borçlanma senetlerinde ise 382 milyon dolarlık net alım yaptı. Bankalar, kamu ve özel sektörün yurt dışından kullandığı krediler de finansmana destek sağladı. Nisan ayında bankalar 1 milyar 445 milyon dolar, kamu kesimi 172 milyon dolar ve diğer sektörler 3 milyar 345 milyon dolar net kredi kullandı. Öte yandan yurt dışı yerleşiklerin Türkiye'deki mevduatlarında 4 milyar doları aşan artış yaşanırken, resmi rezervlerde nisanda 12 milyar 19 milyon dolarlık net artış kaydedildi.

DİJİTAL BAĞIMSIZLIK İÇİN ORTAK ÇAĞRI Haber

DİJİTAL BAĞIMSIZLIK İÇİN ORTAK ÇAĞRI

Etkinliğe, Marmara ve İç Anadolu Sanayi ve İş Dünyası Federasyonu (MARSİFED) Yönetim Kurulu Başkanı Osman Akın, Nilüfer Organize Sanayi Bölgesi (NOSAB) Yönetim Kurulu Başkanı Erol Gülmez, Bilişim Sektörü iş İnsanları Derneği (BİSİAD) Yönetim Kurulu Başkanı İdris Doğrul, TOBB Yazılım Meclisi Endüstriyel Yazılımlar Sektör Başkanı İlhan Özdemir, Tüm Mühendis Kadınlar Derneği (TÜMKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Ülfet Çetin Öztürk, Bursa İş Kadınları Derneği (BUİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Şeyda Şençayır ve çok sayıda dinleyici katıldı. Toplantının açılışında konuşan MARSİFED Yönetim Kurulu Başkanı Osman Akın “Toplantının adı olan ‘Mühendislikte Dijital Bağımsızlık’ ismi çok kıymetli. Bu isim için İdris Başkanıma çok teşekkür ederim. ‘Bağımsızlık’ çok önemli bir kelime. Ülkemizin, çocuklarımızın geleceği için bu kelime çok önemli. NOSAB belki Türkiye’nin en yeşil organize sanayi bölgesi. Çok sayıda fabrika bulunmasına rağmen, kullandığımız yazılımlar eğer yerli olmazsa NOSAB binalardan ibaret kalır. Üretimden, verimlilikten bahsedemeyiz. Taş, beton yığınına dönüşür. İran Savaşı bize bunu gösterdi. Bağımsızlık bir ülke için altın anahtar. Biz bağımsız olamadığımız sürece, çok büyük sorunlar yaşayabiliriz. Türkiye’de bakış açımızı değiştirerek sorun değil, çözüm tabanlı hareket etmeliyiz” dedi. BİSİAD Yönetim Kurulu Başkanı İdris Doğrul açılış konuşmasında, “Bugün ülkemizin sanayi, teknoloji ve geleceğini yakından ilgilendiren tam bağımsızlığımızın, mücadelemizin en kritik yani dijital bağımsızlığımızı konuşmak için bir araya geldik. Dijitalliği temellerini oluşturduğu yeni bir bilgi çağı başladı. Ancak çok iyi biliyoruz ki, tasarımı başkasının yazılımıyla yapmak, veriyi başkasının bulutunda tutmak, saklamak, üretimi başka lisanlara bağlı tutmak, bizi sürdürülebilir bir liderliğe taşıyamaz. Mühendislikte dışa bağımlılık sadece maddi bir yük değil, aynı zamanda geleceğe dair egemenliğimiz için en büyük risklerden biridir. Biz bu alanda en iyilerini üretebilecek kapasiteye sahibiz. Bugün burada Mühendislikte dışa bağımlılığın bedelleri ve bu bedellerin nasıl minimize edileceğini konuşacağız” dedi. Doğrul sözlerini, “Burada bulunan bütün misafirlere, panelistlere ve ULUTEK Teknopark’a çok teşekkür ederim. Geleceği kopyalayan değil, geleceği yerli ve milli teknoloji tasarlayan Türkiye idealiyle etkinliğimizin tüm katılımcılar için verimli geçmesini diliyorum” diyerek bitirdi. Toplantının açılış konuşmalarında değerlendirmelerde bulunan NOSAB Yönetim Kurulu Başkanı Erol Gülmez de, “Bir tespitimden de bahsetmek isterim. NOSAB Akademi çatısı altında yıl boyunca çok sayıda eğitim, panel, seminer ve çalıştay gerçekleştiriyoruz. Ancak açıkçası bu salonu uzun zamandır ikinci kez bu kadar dolu görüyorum. Bu tablo, bugün ele aldığımız konunun ne kadar önemli ve güncel olduğunu gösteriyor. Demek ki sanayicimiz, mühendisimiz, akademisyenimiz ve teknoloji dünyamız; dijital bağımsızlık, yerli yazılımlar ve mühendislikte rekabet gücü gibi başlıkları yalnızca teknik bir mesele olarak değil, ülkemizin geleceği açısından stratejik bir konu olarak değerlendiriyor. Buradaki yoğun ilgi, aslında hepimizin aynı sorunun peşinde olduğunu gösteriyor: Üreten, geliştiren ve kendi teknolojisini ortaya koyabilen bir Türkiye.” dedi. TOBB Yazılım Meclisi Endüstriyel Yazılımlar Sektör Başkanı İlhan Özdemir de, “Farklı panellere katıldığımda her zaman üzerinde durduğum bir konu var. Mühendislik ve dijital bağımsızlık. Geçen hafta yazılım alanında ithalat-ihracat rakamları açıklandı. İhracat yüzde 4, ithalat ise yüzde 50 oranında artmış. Yani bu şekilde giderse yılın sonuna doğru cari açık 5 milyar dolar olacak. Bu cari açık sürdürülebilir değil. Bundan dolayı dijital bağımsızlık çok önemli” şeklinde konuştu. Açılış konuşmalarının ardından TOFAŞ Ürün Mühendisliği Direktörü Erkan Polat ‘Dijital Mühendislik ve Ürün Geliştirme Süreçleri’ isimli konuşmasını ve TUSAŞ İTÜ Arı Teknokent Müdürü Dr. Caner Şentürk ‘Türkiye’de CAD ve Veri bağımsızlığı ihtiyacı isimli konuşmasını sundu. NOSAB Başkanı Erol Gülmez tarafından konuşmacı TOFAŞ Ürün Mühendisliği Direktörü Erkan Polat’a, MARSİFED Başkanı Osman Akın tarafından da konuşmacı TUSAŞ İTÜ Arı Teknokent Müdürü Dr. Caner Şentürk’e plaket takdiminde bulunuldu. Toplantının ilk panelinde, ‘Mühendislikte Dışa Bağımlılık: Bedelini Nerede Ödüyoruz?’ konusu Moderatör Bursa Uludağ Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümünden Prof. Dr. Fatih Karpat’ın yönetiminde yapıldı. Panelde; İğrek Makine Ar-Ge Müdürü Fatih İğrek, Mubitek Tasarım Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Bintaş, TÜMKAD Yönetim Kurulu Başkanı Ülfet Çetin Öztürk konuşmacı olarak yer aldı. İlk paneldeki konuşmacılara BİSİAD Başkanı İdris Doğrul tarafından adlarına dikilmiş fidan belgeleri takdim edildi. Kahve molasının ardından ikinci panel ise, ‘Mühendislikte Veri Kopukluğu: Tasarım ve Üretim Arasındaki Kayıp Nasıl Kapatılır’ konusuyla BİSİAD Yönetim Kurulu Başkanı İdris Doğrul’un moderatörlüğünde gerçekleştirildi. Panelde; Evok Software Studio Kurucu Ortağı Harun Öztürk, Projesis Yazılım Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Kemahlı, TDM Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı İnönü Alıcı konuşmacı olarak yer aldı. İkinci paneldeki konuşmacılar için hazırlanan fidan belgeleri, MUBİTEK Genel Müdürü Dr. Gül Çiçek Zengin Bintaş tarafından takdim edildi.

Bakan Şimşek: Türkiye ekonomisi 23 çeyrektir kesintisiz büyüyor Haber

Bakan Şimşek: Türkiye ekonomisi 23 çeyrektir kesintisiz büyüyor

Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, 2026 yılı birinci çeyrek Gayrisafi Yurt İçi Hasıla (GSYH) verilerine ilişkin yaptığı değerlendirmede, Türkiye ekonomisinin küresel belirsizliklerin etkisine rağmen büyüme performansını koruduğunu ifade etti. Şimşek, yılın ilk çeyreğinde ekonominin yıllık bazda yüzde 2,5, çeyreklik bazda ise yüzde 0,1 büyüdüğünü belirterek, ekonominin karşı karşıya kaldığı çoklu şoklara rağmen son 23 çeyrektir kesintisiz büyüme kaydettiğini vurguladı. Türkiye’nin yıllıklandırılmış milli gelirinin 1,6 trilyon doların üzerine çıktığını kaydeden Şimşek, bu seviyenin ekonominin dayanıklılığını ortaya koyduğunu söyledi. TARIM BÜYÜMEYE DESTEK VERDİ, SANAYİ DARALDI İlk çeyrekte sektörel görünümü değerlendiren Şimşek, küresel ekonomik koşullar ve takvim etkileri nedeniyle sanayi katma değerinde daralma yaşandığını ifade etti. Geçen yıl don ve kuraklıktan olumsuz etkilenen tarım sektörünün ise bu yılın ilk çeyreğinde yüzde 4,6 büyüdüğünü belirten Şimşek, tarımın 2026 yılı genelinde büyümeye pozitif katkı sunmasının beklendiğini dile getirdi. Ekonomide iç talebin büyümeyi desteklemeye devam ettiğini belirten Bakan Şimşek, ilk çeyrekte tüketimin yüzde 4,8, yatırımların ise yüzde 3 arttığını açıkladı. Küresel belirsizlikler ve Türkiye’nin önemli ticaret ortaklarındaki zayıf ekonomik görünüm nedeniyle net dış talebin büyümeyi sınırlayan unsurlardan biri olduğunu ifade eden Şimşek, dış talep kaynaklı baskıların sürdüğünü kaydetti. CARİ AÇIK VE ENFLASYON MESAJI Şimşek, yüksek emtia fiyatları ve küresel talep koşullarının etkisiyle ilk çeyrekte yıllık cari açığın 39,7 milyar dolar seviyesinde gerçekleştiğini, bunun milli gelire oranının ise yüzde 2,4 olduğunu bildirdi. Enerji maliyetlerindeki yükselişin dezenflasyon sürecinde geçici bir yavaşlamaya yol açtığını belirten Şimşek, buna rağmen enflasyonla mücadelede kararlı duruşun sürdüğünü vurgulayarak, “Fiyat istikrarını kalıcı şekilde sağlamak temel önceliğimiz olmaya devam ediyor” dedi. Yakın coğrafyada yaşanan savaşların ekonomik etkilerinin yakından takip edildiğini belirten Şimşek, bu etkileri sınırlamak ve reel sektörü desteklemek amacıyla gerekli adımların atıldığını söyledi. Bütçe disiplininin korunduğunu ifade eden Şimşek, yılın ilk dört ayında faiz dışı bütçe dengesinin geçen yılın aynı dönemine göre 536 milyar lira iyileşerek 375 milyar lira fazla verdiğini açıkladı. “TÜRKİYE ÜRETİM VE YATIRIM MERKEZİ OLACAK” Küresel üretim ve ticaret dinamiklerinde yaşanan dönüşümün Türkiye için önemli fırsatlar sunduğunu belirten Şimşek, ülkenin stratejik konumu, güçlü üretim kapasitesi ve ihracat altyapısıyla öne çıktığını ifade etti. Türkiye’yi üretim üssü ve uluslararası şirketler için bölgesel merkez haline getirecek yeni düzenlemeler üzerinde çalıştıklarını açıklayan Şimşek, makroekonomik istikrarı güçlendiren, yüksek katma değerli üretim ve ihracatı destekleyen politikaların kararlılıkla sürdürüleceğini kaydetti. Şimşek, uygulanan ekonomi programının nihai hedefinin sürdürülebilir büyüme ve vatandaşların refah seviyesinin kalıcı olarak artırılması olduğunu vurguladı.

Cari açık Ocak'ta 6,8 milyar dolar oldu Haber

Cari açık Ocak'ta 6,8 milyar dolar oldu

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB), 2026 yılı Ocak ayına ilişkin ödemeler dengesi istatistiklerini açıkladı. Buna göre, Ocak ayında cari işlemler hesabı 6 milyar 807 milyon ABD doları açık verdi. Altın ve enerji hariç cari işlemler hesabı ise aynı dönemde 1 milyar 228 milyon dolar açık kaydetti. Ödemeler dengesi tanımlı dış ticaret açığı ise 6 milyar 967 milyon dolar olarak gerçekleşti. Yıllıklandırılmış verilere göre ise cari açık yaklaşık 32,9 milyar dolar seviyesinde gerçekleşirken, ödemeler dengesi tanımlı dış ticaret açığı 71,2 milyar dolar oldu. Aynı dönemde hizmetler dengesi 63,1 milyar dolar fazla verirken, birincil gelir dengesi 24,1 milyar dolar, ikincil gelir dengesi ise 695 milyon dolar açık verdi. Ocak ayında hizmetler dengesi kaynaklı net girişler 2 milyar 639 milyon dolar seviyesinde gerçekleşti. Bu kalemde taşımacılık hizmetlerinden 1 milyar 687 milyon dolar, seyahat gelirlerinden ise 2 milyar 471 milyon dolar net gelir elde edildi. FİNANS HESABI VERİLERİ 2026 yılı Ocak ayında yıllıklandırılmış cari açığın finansmanına net doğrudan yatırımlar 2,7 milyar dolar, net portföy yatırımları 4,2 milyar dolar, krediler 36,1 milyar dolar ve ticari krediler 0,3 milyar dolar katkı sağladı. Buna karşılık net efektif ve mevduatlar 10 milyar dolar negatif etki oluşturdu. Merkez Bankası döviz cinsinden net rezervlerinde ise 16,5 milyar dolarlık azalış gerçekleşti. Ocak ayında doğrudan yatırımlar kaynaklı net giriş 22 milyon dolar oldu. Yurt dışı yerleşiklerin Türkiye’ye doğrudan yatırımları 716 milyon dolar artarken, yurt içi yerleşiklerin yurt dışındaki doğrudan yatırımları 694 milyon dolar arttı. Gayrimenkul yatırımlarında ise yurt içi yerleşiklerin yurt dışında 208 milyon dolar, yurt dışı yerleşiklerin Türkiye’de 163 milyon dolar net gayrimenkul alımı yaptığı görüldü. PORTFÖY YATIRIMLARINDA GÜÇLÜ GİRİŞ Portföy yatırımları Ocak ayında 8 milyar 392 milyon dolar net giriş kaydetti. Yurt dışı yerleşiklerin hisse senedi piyasasında 1 milyar 463 milyon dolar, devlet iç borçlanma senetlerinde ise 4 milyar 10 milyon dolar net alım yaptığı belirtildi. Yurt dışındaki tahvil ihraçlarında da yabancı yatırımcıların ilgisi sürdü. Yurt dışı yerleşiklerin bankaların ihraçlarında 586 milyon dolar, genel hükümet ihraçlarında 2 milyar 407 milyon dolar, diğer sektör ihraçlarında ise 469 milyon dolar net alım gerçekleştirdiği görüldü. Öte yandan Ocak ayında yurt dışından kredi kullanımında bankalar 1 milyar 410 milyon dolar, diğer sektörler 1 milyar 740 milyon dolar net kredi kullanırken, genel hükümet 69 milyon dolar net geri ödeme yaptı. Diğer yatırımlar kaleminde yurt dışı bankaların Türkiye’deki mevduatları toplam 5 milyar 694 milyon dolar arttı. Bu artışın 3 milyar 617 milyon doları Türk lirası, 2 milyar 77 milyon doları yabancı para cinsinden gerçekleşti. Resmi rezervlerde ise Ocak ayında 11 milyar 996 milyon dolar net artış kaydedildi.

logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.